Met de bijna productieklare BMW Concept F 450 GS biedt BMW Motorrad een blik op een BMW GS voor de A2-rijbewijsklasse en hoe een hele nieuwe modelserie tussen de BMW G 310 en F 800/900 eruit zou kunnen zien.
“Wat voor ons bijzonder belangrijk was bij de ontwikkeling van de nieuwe BMW Concept F 450 GS was om het beste rijgedrag voor dit segment te bereiken en dat te combineren met sterke prestaties en optimale toegankelijkheid. Het rijplezier op de weg en in het terrein is een topprioriteit voor deze A2 BMW GS,” zegt Sepp Mächler, Product Manager.
Onmiskenbaar BMW GS Design.
“De BMW Concept F 450 GS draagt het karakteristieke DNA van de GS familie,” zegt Alexander Buckan, Hoofd BMW Motorrad Design. “We zijn erin geslaagd de Concept te ontwerpen met de sportieve dynamische aantrekkingskracht van ons grote offroad icoon in een bijzonder compacte vorm.”
Net als bij de Trophy versie van de BMW R 1300 GS, vertegenwoordigt het kleurenschema van blauw, wit en rood met de basiskleur Racing Blue metallic niet alleen de hoogste prestaties en kwaliteit, maar ook het zeer dynamische en off-road gerichte karakter.
De BMW Concept F 450 GS lost de belofte van premium kwaliteit ook technisch in. De tweecilinder lijnmotor werd volledig nieuw ontwikkeld en is dankzij een speciale, nooit eerder toegepaste ontstekingscompensatie bijzonder karaktervol en gretig op toeren. Conform de A2-klasse levert deze motor de volle 48 pk en een superieur koppel, zelfs bij lage toerentallen.
De extreem compacte afmetingen van de motor, de uitstekende verhouding tussen cilinderinhoud en vermogen en het lage gewicht zijn het resultaat van innovatieve oplossingen en het gebruik van lichtgewicht materialen, zoals magnesium.
Ook op het gebied van chassis zet de BMW Concept F 450 GS met premium technologie nieuwe maatstaven in dit segment. “We konden met een schone lei beginnen aan de ontwikkeling van deze motor. Het doel was om uitstekende terreincapaciteiten en tegelijkertijd een vinnig en nauwkeurig rijgedrag op de weg mogelijk te maken. Daarom is de BMW Concept F 450 GS uitgerust met een volledig instelbare upside-down voorvork en een schokdemper met belastingsafhankelijke demping, gebaseerd op technologie uit de rally- en endurosport. Door het gerichte gebruik van lichtgewicht constructies en andere state-of-the-art oplossingen, kunnen we een sensationeel lichte motor creëren die dicht in de buurt komt van het minimumgewicht van 175 kg in de A2 klasse,” zegt Marc Weber, hoofdingenieur van de BMW Concept F 450 GS.
Diverse uitrusting voor veiligheid en comfort.
Geïnspireerd door zijn grotere broer, de BMW R 1300 GS, zet de Concept F 450 GS ook nieuwe standaarden op het gebied van veiligheid en functionaliteit in zijn klasse. De relevante voorzieningen variëren van BMW Motorrad ABS Pro (afhankelijk van hellingshoek) tot een prestatierem en vrij configureerbare rijmodi. Met BMW Connectivity aan boord en het 6,5 inch TFT display kunnen de motorfiets, de smartphone en andere accessoires in een netwerk worden opgenomen.
Een blik in de toekomst.
De vraag die opkomt bij het bekijken van de BMW Concept F 450 GS is: Wat kunnen we verwachten in een productieversie? Johann Simon, projectmanager van de Concept F 450 GS, legt uit: “Zeker geen compromissen. In navolging van de zeer sportieve offroadfocus van de Concept F 450 GS, zullen we de motor zo dicht mogelijk bij dit concept implementeren. We passen alleen de zithoogte aan voor een betere toegankelijkheid en eenvoudiger rijgedrag. Als alternatief voor de kruisspaaks wielen (19 inch voor, 17 inch achter) zijn ook lichtgewicht maar zeer sterke gegoten aluminium wielen met dezelfde afmetingen denkbaar.”
BMW Motorrad is van plan om de overeenkomstige serie motorfietsen in de stijl van de Concept F 450 GS in 2025 te presenteren.
“Wat voor ons bijzonder belangrijk was bij de ontwikkeling van de nieuwe BMW Concept F 450 GS was om het beste rijgedrag voor dit segment te bereiken en dat te combineren met sterke prestaties en optimale toegankelijkheid. Het rijplezier op de weg en in het terrein is een topprioriteit voor deze A2 BMW GS,” zegt Sepp Mächler, Product Manager.
Onmiskenbaar BMW GS Design.
“De BMW Concept F 450 GS draagt het karakteristieke DNA van de GS familie,” zegt Alexander Buckan, Hoofd BMW Motorrad Design. “We zijn erin geslaagd de Concept te ontwerpen met de sportieve dynamische aantrekkingskracht van ons grote offroad icoon in een bijzonder compacte vorm.”
Net als bij de Trophy versie van de BMW R 1300 GS, vertegenwoordigt het kleurenschema van blauw, wit en rood met de basiskleur Racing Blue metallic niet alleen de hoogste prestaties en kwaliteit, maar ook het zeer dynamische en off-road gerichte karakter.
Nieuw ontwikkelde tweecilindermotor.
De BMW Concept F 450 GS lost de belofte van premium kwaliteit ook technisch in. De tweecilinder lijnmotor werd volledig nieuw ontwikkeld en is dankzij een speciale, nooit eerder toegepaste ontstekingscompensatie bijzonder karaktervol en gretig op toeren. Conform de A2-klasse levert deze motor de volle 48 pk en een superieur koppel, zelfs bij lage toerentallen.
De extreem compacte afmetingen van de motor, de uitstekende verhouding tussen cilinderinhoud en vermogen en het lage gewicht zijn het resultaat van innovatieve oplossingen en het gebruik van lichtgewicht materialen, zoals magnesium.
Prestaties: Een rijmachine voor On- en Offroad.
Ook op het gebied van chassis zet de BMW Concept F 450 GS met premium technologie nieuwe maatstaven in dit segment. “We konden met een schone lei beginnen aan de ontwikkeling van deze motor. Het doel was om uitstekende terreincapaciteiten en tegelijkertijd een vinnig en nauwkeurig rijgedrag op de weg mogelijk te maken. Daarom is de BMW Concept F 450 GS uitgerust met een volledig instelbare upside-down voorvork en een schokdemper met belastingsafhankelijke demping, gebaseerd op technologie uit de rally- en endurosport. Door het gerichte gebruik van lichtgewicht constructies en andere state-of-the-art oplossingen, kunnen we een sensationeel lichte motor creëren die dicht in de buurt komt van het minimumgewicht van 175 kg in de A2 klasse,” zegt Marc Weber, hoofdingenieur van de BMW Concept F 450 GS.
Diverse uitrusting voor veiligheid en comfort.
Geïnspireerd door zijn grotere broer, de BMW R 1300 GS, zet de Concept F 450 GS ook nieuwe standaarden op het gebied van veiligheid en functionaliteit in zijn klasse. De relevante voorzieningen variëren van BMW Motorrad ABS Pro (afhankelijk van hellingshoek) tot een prestatierem en vrij configureerbare rijmodi. Met BMW Connectivity aan boord en het 6,5 inch TFT display kunnen de motorfiets, de smartphone en andere accessoires in een netwerk worden opgenomen.
Een blik in de toekomst.
De vraag die opkomt bij het bekijken van de BMW Concept F 450 GS is: Wat kunnen we verwachten in een productieversie? Johann Simon, projectmanager van de Concept F 450 GS, legt uit: “Zeker geen compromissen. In navolging van de zeer sportieve offroadfocus van de Concept F 450 GS, zullen we de motor zo dicht mogelijk bij dit concept implementeren. We passen alleen de zithoogte aan voor een betere toegankelijkheid en eenvoudiger rijgedrag. Als alternatief voor de kruisspaaks wielen (19 inch voor, 17 inch achter) zijn ook lichtgewicht maar zeer sterke gegoten aluminium wielen met dezelfde afmetingen denkbaar.”
BMW Motorrad is van plan om de overeenkomstige serie motorfietsen in de stijl van de Concept F 450 GS in 2025 te presenteren.